tisdag 22 januari 2013

Vad jag glömde berätta...del 3

...är att det hängt en del barnkläder på mina stickor under senare halvan av året.

Först en varsin kofta till två femåringar efter en fin idé av beställaren. Jag ravelryade mönstret och efter ett par stickor större fick en femåring plats (jag var tvungen att skaffa en loppistop i rätt storlek för att mäta allt eftersom jag stickade).

Mönster: Lila[c]loud. Inte det mest välskrivna i mönsterhistorien men det är egentligen ett okomplicerat projekt. Jag rundstickade ärmarna och struntade helt enkelt i mönstret på vissa delar.
Stickor: rundsticka nr 4, strumpstickor till ärmarna.
Garn: Tilda, Svarta Fåret. Det gick åt 2,5 nystan per tröja.
Läxa: Lämna tillräckligt stor tråd när en ärm påbörjas för att kunna sy igen hål under armen och att jag verkligen inte gillar rätstickning.



Senare fick bekantskapskretsen tillskott. Före nedkomsten stickade jag en gul liten kofta och nu matchades den med ett par gul/grå strumpor.

Mönster: Använde mig av ett tidningsmönster jag fått av svärmor men jag la upp 40-nåt maskor och flyttade de räta maskorna en maska åt vänster var femte rad... kanske. Tån maskades av varje varv tills 8 maskor kvar men det blev allt för löst emellan så jag fick sy på ovansidan så att det skulle dra igen och hålla varmt. Missade nog åt vilket håll öhpt och 2 tills egentligen ska sitta fast jag verkligen engagerade mig i projektet.
Garn: Rauma finull och strumpstickor nr 3.
Läxa: Jag hade tydligen inte en j-la aning om hur liten en bebis är för den får nog in hela benet i sockan. Men de kanske räcker längre så?


Translation
What I forgot to tell is that I've had some childrensclothes hanging on my needles during the later half of last year. First I made cardigans for two five-year-olds after a beautiful idea of the giver. I ravelryed a pattern and after a needlesize-change you could fit a five-year-old (had to buy a top in the right size and measure as I knitted on).

Pattern: Lila[c]loud. Not the most wellwritten in the history of patterns but I really like it and it is a quite uncomplicated project. I knitted the arms on double pointed needles and the rest on circular ones.
Needles: 4 mm.
Garn: Tilda, Svarta Fåret. 2,5 50g skeins. 
Experience: Leave enough thread when starting an arm for sewing holes under the arm and that I really do not like garter stitch.

Later a friendcouple had a baby. Earlier they received a yellow little cardigan and now I matched it with a pair yellow/grey socks.

Pattern: I used a magazinepattern my mother in law gave me but I cast on 40-something stitches and moved the knits one step to the left every fifth row...maybe. The top was a bit to where I decreased so I had to sew on the socks so they can keep small feet warm. I think I confused on which side I should use which form of decrease even though I really felt envolved with the project.
Yarn: Rauma finullgarn and dpns 3 mm.
Experience: Obviously no clue on how small a baby is because she could fit her leg in a sock. But maybe they last longer that way?

2 kommentarer:

ozelote sa...

Jäklar vad du har fått saker gjorda!

'ulliganen sa...

Jupp! Superspeedy knitter =) Det är saker jag knåpat på under hösten och vintern men inte bloggat om..