onsdag 15 augusti 2012

Alla kan sticka balaclava!

Det bubblar i världen om behandlingen av de tre medlemmarna i Pussy Riot som, oavsett om de deltog i aktionen på katedralen i Moskva eller inte, är oproportionerlig. På fredag är det global aktion - i Sverige kan man visa sitt stöd tillsammans med andra i Göteborg, Stockholm och Västerås.

Fallet har pågått länge. Om en stickad balaclava skulle hjälpa dem att få rätt till sin yttrandefrihet skulle jag sticka så fingrarna blödde men alla piss i havet skapar havet, en aktivistisk handling för en aktivist. I vilket fall som helst blir ingenting mer löjligt än det som redan hänt aktivisterna.


Så här tänkte jag när jag stickade min balaclava:
-Lägg upp 100 maskor och sticka linning i 12 cm. Jag stickade 2 r, 2 a. Det kändes som den skulle bli lång nog att täcka hela halsen men ett par cm till skadar inte.
- Öka 5 maskor i raden efter linningen, 1 maska efter var 20:e. Sticka slätstickning i 6 cm.
- Ögonen: 9 r, maska av 10, 12 r som du sätter på säkerhetsnål eller annan sticka, maska 10 och sticka raden runt. Nu stickade jag fram och tillbaka istället. I efterhand tycker jag 10 maskor per öga är lite väl brett så ta färre om du inte vill att något annat än själva ögat ska synas. Sticka tills höjden på ögonhålen ser rimlig ut (7 varv på min) men räkna varven och sticka sedan samma antal, fram och tillbaka, på plätten mellan ögonen. När det stämmer börja sedan sticka runt igen och lägg upp antalet maskor som maskats av för ögonen på första raden.
- Återgå till slätstickning, ca 6 cm.
- Minska sedan 10 maskor vartannat varv genom att dela in arbetet i fem delar och minska på varje sida om markeringen ( öhpt, 1 r, 2 r tills) tills den passar att dra ihop och fästa.
- Använd det garn som finns, stickor 4,5. Vilket grundmönster som helst till mössa funkar.

Finns säkert tusen andra sätt. Använd det du har och kan.

2 kommentarer:

ozelote sa...

Bingo! Jag ska sticka en balaklava!

'ulliganen sa...

Coolt - ser fram emot att se den på bild sen ;)