lördag 11 augusti 2012

Blåbärsmarmelad

Istället för att rensa semesterfoton (det enda andra vettiga jag skulle komma på att jag skulle orka/vilja göra) lät jag intrycken sortera sig själva och kokade blåbärsmarmelad istället. Aldrig testat förut och det blev smarrigt. Hur smarrigt..? Ja, jag har redan ätit upp en av de tre småburkarna i princip helt själv (japp, jag är vuxen). Så smarrigt. Jag använde:

- halv liter upptinade blåbär som var kvar efter plocket
- saften av en citron (om det inte är en för stor citron, då kanske det räcker med en halv)
- 3dl socker (jag använde pektinsocker)

Koka upp bär och citronsaft tills de blir lite mjuka. Blanda i socker, lös upp och småkoka tills den börjar kännas lite fastare, ca 20-25 min. Jag gjorde ett geléprov då marmeladen fortfarande var rätt syltig och det stelnade fint upphällt i burkar också.

Inga kommentarer: