torsdag 22 november 2012

Min Wire-tröja.. noobproof pattern!

...aka Drops 113-17 kofta med ok och strukturmönster.

The Wire-tröjan har den kallats på bloggen för att jag mest stickat på den när serien The Wire har gått här hemma (inte sett? Se.). Det är en sån serie som det egentligen är lite svårt att sticka till men slätstickningspartier blir otroligt spännande (man hinner med en del och fattar det först efter avsnitten om ni förstår min entusiasm =). 


Min allra första tröja är den (hittills) finaste tröjan ever, jag är så stolt, fånig och har använt den supermycket. =) Det var inte så att jag föll pladask för just det här mönstret utan jag letade efter ett enkelt mönster jag kunde testa i ett trist garn som egentligen sticks bara för att se om jag klarade av en kofta. Och jo, trots att den sticks är den på - så bra passar den.

Koftan stickas nerifrån-upp, ärmarna för sig och sedan stickas oket över alla delar. Inte mer än små hål i ärmhålan att sy ihop. Min är långärmad och svart. Trots att jag kollade the Wire under tiden gick det smärtfritt att sticka och jag planerar den i ett klifritt garn i en roligare färg också. Det enda är att jag nästa gång ska göra lite längre partier i mosstickning i början av varje ärm för att matcha partiet i botten på tröjan.


I flera månader har jag tänkt jag ska ta ett kort så man ser hur den sitter på och nu går det inte eftersom jag inte har en kabel (tjat! men den dyker verkligen inte upp) men eftersom jag ska sticka den igen får ni väl se då.

Mönster: Drops 113-17 kofta med ok och strukturmönster
Stickor: Minns inte riktigt men tror det kan ha varit ett par nr 4.
Garn: Novita Oy från Sju bröder.

Translation
Telling about my sweater knitted during a look through of the Wire. I think it really is a difficult series to knit through but a pattern with a lot of garter stitch was great. I am really proud, a bit silly and used it a lot. I was not amazed by the pattern at the beginning as I was searching for something easy to test in an itchy yarn just to see if I could manage knitting a cardigan. And yes, it still itches but I wear it all the time.

The cardigan is nitted bottom- up and the sleeves are knitted separately and joined when the yoke is knitted over. Mine is black and longsleeved. It was easy to knit and I am planning another in colour. For months I thought I would take a picture and show how it looks on and now I have no cable so just showing some older pics. Since I will knit it again I will show more then.

Pattern: Drops 113-17 kofta med ok och strukturmönster.
Needles: Hard to remember but think 4 mm.
Yarn: Novita Oy from Sju bröder.

Inga kommentarer: