måndag 26 september 2011

Snor, trollmys och märkliga dö'skallar

Det räckte inte att bestämma sig för jag blev inte frisk. Fick slopa mina storslagna planer och stanna hemma hela lördagen. Men det var inte synd om mig. Jag har stickat en mössa, läst massa och haft en söt en i sängen:
Igår blev det lite bättre, eller kanske mest inte, men det gick inte att vara instängd ytterligare en vacker höstdag så vi tog oss till Grönsö slott. Det sköna med den här tiden på året är att turistströmmen har sinat och först när vi gav oss av därifrån såg vi några fler turister närma sig. Under hela promenaden runt var vi ensamma och det var första dagen jag verkligen upplevde att hösten är här.
Slottet i sig var (vi såg utsidan) inte särskilt speciellt - stort gammalt hus. Inte fult men inte lika häftigt som miljön runtom. Så vi vandrade. På andra sidan vattnet från slottet fanns ett coolare hus, Utöhus, ett medeltida sådant med trappgavlar. De boende i det huset var tydligen anledningen till att nån gubbe byggde Grönsö slott i första taget. Mot vattnen hittade vi också "Snäckhuset" från 1786. Insidan är klädd med snäckor och det på taket finns en fisk, en kinesisk symbol för livet.
Grönsö snäckhus.
Vi promenerade i slottets vackra trädgård med en underbar berså och trollet var på äventyrshumör vilket var tur för det ledde oss till de märkliga korsen på Grönsö. På en lite högre klippa fanns fyra gjutjärnskors som, om jag fattade rätt, uppfördes vid besök. Det måste ha varit speciella människor på besök för annars lär det ju varit fler än fyra kors, men jag uppfattade inte riktigt om det fanns information om vilka besökare som hedrades (?). Fyra kors, två i form av davidsstjärnor, en åttauddig stjärna och ett kors.



E står för enighet, W för vänskap och B för broderskap. Ingen aning vad resten betyder men konspiratoriskt lagda jag observerar triangeln med ögat högst upp på bild 3. Vi hann också med ett besök på vackra Nibble gård där vi fick i oss energi och gick kulturstigen för lite mer natur.
Ja, en av de bästa dagarna på länge. =)

Inga kommentarer: