onsdag 9 november 2011

Enklaste pannbandet

En vän till mig önskade sig ett stickat pannband. Jag lyckades inte hitta något mönster som både passade tycke och stickförmåga så jag hittade på ett själv, på måfå sådär. Det viktigaste - täcka för öronen och sitta kvar vid rörelse är uppfyllt.

Jag använde ullgarn, stickor 2 1/2 och började med att lägga upp 140 maskor. Först 6 rader mosstickning, 22 rader slätstickning, ytterligare 6 rader mosstickning. Sist avmaskning och fästning. Det blev så bra så jag ska göra ett till mig själv också, men då testar jag hälften så mycket mosstickning - det är vackert men det var inte så kul, svart och litet.


Min vän gillar färg men pannbandet blev svart så att det går att kombinera med pins, broscher etc. Kunde ändå inte låta bli att virka några rosor och skicka med. Vanligaste blommönstret som finns. =)



Inga kommentarer: